Urban Update

ANDERS KIJKEN. ANDERS DOEN. MET DE STAD.

SEPTEMBER 2020

Snel naar onze website

TOKIO
Kennismaken met een stad zonder einde: Tokio.

EEN NIEUW SEIZOEN

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik heb nog nooit zo’n vreemde zomervakantie meegemaakt. In plaats van mensen die terugkomen vol met leuke verhalen uit verre oorden, hoor je ervaringen met maatregelen om het Corona-virus te bestrijden. Hoe ging men in ….. om met de mondkapjes, streng of soepel? Hoe ging dat in een restaurant? Hoe was de sfeer?

We proberen ondanks deze bizarre tijd de draad weer op te pakken met mooie en inspirerende verhalen over ons urbane leven. Welkom terug!

In de zomer heb ik een lang ster*artikel geschreven over een stad die mij na mijn bezoek in september 2019 niet meer loslaat: Tokio. Stel je voor, 38 miljoen inwoners. Een stad waarvan je nooit op haar grenzen stuit.

Hoe vind je je weg in deze stad? Ooit raadde een Nederlandse krant af om alleen door Tokio te zwerven, je zou hopeloos verdwalen. Het viel mee, maar enige inventiviteit is wel nodig.
Enfin, lees het in dit exclusieve ster*artikel.

BERLIJN

Grote demonstraties

De maatregelen ter bestrijding van het Corona-virus maakt wereldwijd veel los. Daarbij lopen de emoties hoog op. Zo stelt de ene groep dat het virus met alle middelen moet worden bestreden. En andere groep is van mening dat de maatregelen bij de huidige omvang van het virusprobleem buiten-proportioneel zijn. 

Bij de tegenstanders van de maatregelen zit vooral dwars dat de regeringen in veel landen in de wereld naar machtsmiddelen grijpen als strenge controle, digitale volgsystemen, repressie, ongekend hoge boetes en zelfs gevangenisstraffen. Ook het belemmeren van demonstraties, een van de grondrechten, zit hen hoog.

In heel Duitsland vinden bijna wekelijks demonstraties plaats tegen de maatregelen.
Berlijn heeft in augustus twee grote demonstraties gehad: op 1 en 29 augustus. Op de eerste kwamen naar schatting enkele honderdduizenden mensen af, maar de politie houdt het op amper 20.000. (Zie foto). 
Op 29 augustus kwamen vele honderdduizenden naar Berlijn, maar niemand weet hoeveel precies.

TOKIO

Transparant toilet

De Japanse architect Shingeru Ban had het zo goed bedoeld: een ‘transparant’ toiletgebouw in het Yoyogi Fukamachi Mini Park en het Haru-no-Ogawa Community Park in Tokio.
Het zou in donker stralen van het licht en bijdragen aan de sociale veiligheid. Maar buurt zag het anders. Toch is het lichtende toiletgebouw er gekomen.

Het is onderdeel van het project The Tokyo Toilet, dat met de transparante toiletgebouwtjes deze plekken een beter imago wil geven en ook de veiligheid in en rondom de toiletten wil vergroten.

BERLIJN | KORT

> Bausenator Katrin Lompscher (Die Linke) stapt op.
Meer…

> Sebastian Scheel nieuwe bausenator Meer…

> Berlijn maakt in hoog tempo fietsstraten Meer…

> Brandweer waarschuwt voor pop-up fietspaden Meer…

> Verzet tegen afbraak Jahn-Sportpark Meer…

> Kunstenaars wilden na de Wende niet samenwerken Meer…

BERLIJN | MUZIEK
Video afspelen

Moving to Berlin

Iedereen verhuist naar Berlijn. Aldus Lail Arad. Dat wisten we natuurlijk al, maar dat er ook een song over bestond, is waarschijnlijk minder bekend.

BERLIJN
Video afspelen

STASI, onvoltooid verleden tijd

We blikken nog even terug naar de tijd dat geheime dienst STASI en haar ‘flachendeckende’ controle en bespionering van de bevolking het alledaagse leven stevig in haar grip had. Of beter gezegd, dacht te hebben. Terwijl zij alle denkbare levensdetails van de 17 miljoen DDR-burgers kende, zag ze het broeiende maatschappelijk verzet onder enkele honderdduizenden verontruste ‘oppositionelle Kräfte’ over het hoofd.

Een special van KRO-Brandpunt.

ARNHEM
Video afspelen

De 'moordwijk' Klarendal

De Arnhemse wijk Klarendal is een volkswijk met twee gezichten: een van oorsprong sterk autochtone en kritische Arnhemse bevolking, vaak ambachtelijk of laag-geschoold, en een creatieve ‘alternatief’ bevolkingsdeel met een hogere opleiding, zelfstandig werkend of in de beter betaalde banen.
De wijk stond in de 1970-er jaren bekend om haar algehele verloedering en drugscriminaliteit. Vooral auto’s met Duitse kentekenplaten toerden door de smalle Klarendalse straten, op zoek naar een shot of een paar grammetjes.

De situatie escaleerde en de politie had haar handen vol aan het handhaven van een minimaal niveau van veiligheid. Bewoners namen het recht in eigen hand en belaagden auto’s met een Duits kenteken. Het was de opmaat voor een kentering en het besef dat dit zo niet langer kon.
De gemeente en Volkshuisvesting ontwikkelden een plan om de wijk tot modewijk te transformeren. Vele miljoenen werden geïnvesteerd en niet zonder resultaat. De wijk werd populair bij nieuwkomers, maar de kloof met de autochtone bewoners werd een nieuw fenomeen.

BERLIJN | BOEK

Berlijn. Muzikale revolutie.

De uitgever:

‘Wat maakt Berlijn tot zo’n bijzondere muziekstad?
Leo Blokhuis neemt de lezer mee naar de jaren twintig van de vorige eeuw – de jaren van Marlene Dietrich, Kurt Weill en Bertolt Brecht, maar ook de tijd van de eerste experimenten met elektronische muziek. Het naziregime maakt hier in de jaren dertig rigoureus een einde aan. Duitsland wordt het land van de schlagers.

In Berlijn laat Blokhuis op zeer onderhoudende wijze zien hoe, tegen de achtergrond van politiek en geschiedenis, Berlijn een bakermat wordt van een bijzondere muzikale revolutie.
Publicatie wordt eind november 2020 verwacht.’

OVER URBAN FORUM

Urban Updates is onze maandelijkse nieuwsbrief van Urban Inspiration. Veel aandacht voor opmerkelijke stedelijke ontwikkelingen, burgerinitiatieven en vooral aan actuele ontwikkelingen in Berlijn. Omdat stedelijke ontwikkelingen niet los gezien kunnen worden van culturele en politieke ontwikkelingen, maken we ook regelmatig uitstapjes naar deze onderwerpen.

Urban Updates verschijnt maandelijks behalve in juli en augustus en wordt uitgegeven door Urban Inspiration, specialist in rondleidingen in Berlijn voor stadsprofessionals.

Wij zijn altijd benieuwd naar uw mening over onze Urban Updates. Laat daarom uw reacties, suggesties achter via onderstaande knop.

Ik wens u veel leesplezier.

Paul de Bruijn

HELMSTEDT

Ihre Papiere bitte!

Daar kwamen we dan aangereden, mijn vriend en ik. In een fel oranje Simca 1000. We schrijven 1978. De Muur zou nog voor een ‘eeuwigheid’ overeind staan. We willen de transtitroute op tussen de grensovergang Helmstedt-Mariënborn in West-Duitsland, 175 km door de DDR om weer in West-Berlijn aan te komen.
We remmen net iets te laat. De voorwielen komen op de sleetse witte stopstreep tot stilstand. Dat komt ons op een snauw in DDR-stijl te staan.

Onze paspoorten hebben wij 50 meter terug al op een lopende band gelegd zodat als we bij het hokje aankomen de STASI haar dossiers al op onze namen heeft doorgevlooid. Negatief. We mogen door. 175 km doorrijden, niet stoppen en nergens afslaan. Bij elke afslag staat politie. We scheuren met onze kleurrijke Simca alle grauwe Trabi’s voorbij.
Na 2 uur rijden naderen we Berlijn, West-Berlijn. Het voelt ontspannen als we het ‘vrije’ Berlijn inrijden.

Wie van midden-Nederland naar Berlijn rijdt kan deze voormalige grensovergang niet missen. Een groot deel van de gebouwen en installaties staan er nog. De moeite waard om de restanten van een dwaling van de Europese geschiedenis te zien en te ervaren.

ONDERSTEUNING

Content met content

Met heel veel genoegen en plezier maken we (bijna) maandelijks deze uitgebreide nieuwsbrief over (alternatieve) urbane ontwikkelingen. Geen reclame, geen verkoop van uw persoonlijke email-adres.
Inhoud, 100% content.

Deze maandelijkse Updates zijn en blijven kosteloos. 
Toch zou een kleine bijdrage helpen dit werk voor de lange termijn veilig te stellen.
U ziet aan de voorgestelde bedragen dat hiermee geen kostendekkende exploitatie zal worden bereikt. Maar alle kleine beetjes helpen.

Alvast bedankt voor uw waardering.

Bedrag € -
BERLIJN

Campus voor democratie?

Het staat al sinds 2013 op de planningslijst, maar het komt er maar niet van: de ombouw van het oude STASI-hoofdkwartier in Berlin-Lichtenberg tot een ‘Campus für Demokratie’. Berlijn is een voor de hand liggende locatie voor een dergelijke functie, zo is de achterliggende gedachte.

Het officiële doel is: “Der Campus als Forum des offenen, vielfältigen Meinungsaustauschs über die Bedeutung von Demokratie, Rechtstaatlichkeit und Pluralismus setzt einen historischen Kontrapunkt zur totalitären Geisteshaltung derer, die hier die Zentrale des Staatssicherheitsdienstes errichteten.”

De nu net opgestapte bausenator Katrin Lompscher (Die Linke) heeft deze transformatie steeds tegengehouden, zij is haar politieke carrière begonnen in de SED, de eenheidspartij in het totalitaire DDR.
De hoop is nu gevestigd op haar opvolger Sebastian Scheel (Die Linke) om het project alsnog verder te brengen.

Dit jaar 2020 lijkt aan te tonen hoe belangrijk zaken als open en veelzijdig debat alsook democratie, rechtstatelijkheid en pluriformiteit zijn.
Laten we hopen dat deze peilers van onze democratie geen museumstuk worden.

BERLIJN
Video afspelen

De onrustige 1920-er jaren

Toen wij in januari van dit jaar begonnen met deze rubriek konden we niet vermoeden dat een eeuw na de ‘roerige twintiger jaren’ niet alleen Berlijn, maar de hele wereld in verwarring en crisis zou verzinken. Met de historische daling van de rente onder nul procent, midden vorig jaar, kon je vermoeden dat er iets zou en moest gebeuren, maar dat dat in de vorm van een virus zou zijn, kon niemand voorzien.

Wij zijn aangeland in 2020. Exact 100 jaar na 1920, het begin van de ‘Roerige Twintiger Jaren’, de jaren van de grote veranderingen, grensverleggende experimenten in kunst en cultuur. Vooral Berlijn stond in de jaren bekend om haar ontketende seksuele moraal, de ontelbare nachtclubs, de openlijke lesbische en homosexualiteit.

Neem Rosa Luxemburg. Een omstreden maar invloedrijke persoon. Charismatisch en visionair. Haar centrale stelling was dat accumulatie van kapitaal steeds weer tot nieuwe crises leidt en kapitalisme ook veroveringsoorlogen nodig heeft om te kunnen blijven groeien.

Het waren gewelddadige tijden en Rosa Luxemburg werd dan ook samen met Karl Liebknecht vermoord en in het Landwehrkanal geworpen.

STER*ARTIKEL
Tokio

Leven in een oneindige stad

Tokio is niet vaak in het nieuws. Toch is het met haar 38 miljoen inwoners groot genoeg om af en toe in het nieuws te komen. Het is een stad voor de urban avonturier die niet terugschrikt van een stad-zonder-einde. Tokio is momenteel dé grootste stad ter wereld. 

Hoe is het om in zo’n stad te zijn? Is het daar wel vol te houden tussen al dat geweld van beton en asfalt? Hoe maak je je daar verstaanbaar? En hoe toeristisch is Tokyo eigenlijk? Wat is ‘ruimte’ in zo’n mega-metropool? Kent deze stad wel een hart en hoe oud is Tokyo eigenlijk?
Waarom slopen Japanners hun gebouwen en tempels zo vaak?

Let op: Ster*artikelen zijn alleen te openen als u de link uit de email hebt geactiveerd. Deze blijft actief totdat u de cookies uit uw browser verwijdert. Dan even opnieuw deze link uit de email activeren.

KLIMAAT

Livestream

Dinsdag 6 oktober a.s. om 20.00 uur presenteren Arnhem Klimaatbestendig en CASA een livestream lezing en debat van Tim van Hattum over de nieuwe kaart van Nederland in 2120.  

Ons klimaat verandert. Doemscenario’s zijn er te over, maar wat als we juist beter mét de kracht van de natuur werken? Wetenschappers van de Wageningen University & Research hebben een inspirerend toekomstbeeld geschetst waarin de kracht van de natuur Nederland veilig en welvarend houdt. Op 6 oktober komt Tim van Hattum, programmaleider Klimaat aan de WUR, deze visie op Nederland in 2120 en de achterliggende principes toelichten. 

PARIJS

Naar een '15 minuten stad'

De burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, maakte begin dit jaar bekend de stad geschikt te willen maken als ’15 minuten stad’. Met dit idee zou voor alle inwoners de belangrijkste voorzieningen binnen 15 minuten bereikbaar moeten zijn. Daarbij wordt gestreefd naar loopminuten, maar fietsminuten zal voorlopig het meest haalbaar zijn.

Inmiddels zijn wij in een nieuw tijdperk beland waarbij met het oog op de bestrijding van het Corona-virus onderlinge afstand tussen mensen een voorschrift is. Was het voorstel eerst vooral ingegeven uit overwegingen om het milieu te sparen, nu pleiten meer burgermeesters voor het ‘Parijse model’ om de momenteel zwaar aangeslagen lokale economieën een impuls te geven.

BERLIJN
Video afspelen

Een Kennedy in Berlijn

We moeten terug naar 1963 toen voor het laatst een Kennedy met een opzienbarende toespraak geschiedenis schreef met de woorden ‘ich bin ein Berliner‘.

Op 29 augustus was wederom een Kennedy in Berlijn, Robert F. Kennedy. Als een lid van een strijdbare familie zet Robert F. zich in voor de rechten van kinderen en mensenrechten in het algemeen.

Kennedy sprak op uitnodiging vele honderdduizenden toe van een demonstratie tegen het aantasten van de grond- en mensenrechten ten gevolge van de Corona-maatregelen. De demonstratie viel in ongenade bij de Berlijnse autoriteiten en media waardoor de kritische woorden van Kennedy de officiële media niet haalden. Bij deze de integrale registratie van zijn toespraak.

URBAN FORUM


Op deze plek zult u permanent de toegangsknop vinden naar ons Urban Forum.
Breng uw ideeën in over alles wat voor onze steden aangaat, wat ze mooier, beter, veiliger en duurzamer maakt.

Lees eerst de gebruiksvoorwaarden en de waarborgen voor uw privacy.

BARCELONA
Video afspelen

Barcelona wil 'super blocks'

Steden wereldwijd zetten sterk in op terugdringen van het autoverkeer daarmee voorrang gevend aan voetgangers en fietsers.
De mogelijkheden daartoe zijn overal weer anders. Immers een ‘uitgerekte’ stad als Los Angeles zal het moeilijker hebben om deze transitie te realiseren dan oudere steden als Parijs, Amsterdam of Barcelona. Hun sterkere compactheid is daarbij zeer behulpzaam.

Het sterk in blokken opgebouwde Barcelona biedt goede kansen om een meer voetganger- en fietsvriendelijke woonomgeving te creëren. Door 3 x 3 blokken tot een eenheid te smeden en binnen dat grid een verkeersluwe situatie tot stand te brengen, ontstaat in de buurten een leefbare situatie op de straat.
Het gaat echter nog niet zo snel. Veel buurtbewoners willen wel een rustige buurt, maar als daarvoor de auto op afstand moet worden gezet, maken velen toch een andere afweging.

RECENTE ARTIKELEN