Urban Update

ANDERS KIJKEN. ANDERS DOEN. MET DE STAD.

februari 2020

Snel naar onze website

Home | Blog | Expedities Berlijn | Advies | Presentaties | Contact

BERLIJN

Hoe verder met Teufelsberg

Wat moet je met een oud spionage-bouwwerk uit de Koude Oorlog? Ideeën genoeg, maar voorlopig is het wachten op een nieuwe toekomst voor dit voor veel Berlijn-bezoekers goed bewaard geheim.

Maar liefst 26 miljoen kubieke meter puin van een gebombardeerd Berlijn ligt verstopt in Grunewald. Onder de 120 meter hoge puinberg liggen de resten van het ooit in aanbouw zijnde technische opleidingscentrum van de NAZI’s.

Na einde van de stort, deed de heuvel enkele jaren dienst als ski-helling. 
In 1961, ten tijde van de Koude Oorlog, bouwde de Amerikaanse geheime dienst NSA hier haar grote afluisterstation. Op de piek van de operaties werkten hier 1.500 Amerikanen.

Met het einde van de Koude Oorlog sloot het station haar poorten en was het begin van talloze ideeën over wat er nu moest gebeuren. Al het denkbare is voorbij gekomen. Vooralsnog zonder merkbaar resultaat.

BERLIJN IN MUZIEK
Video afspelen

Nog een koffer in Berlijn

Je kunt verknocht raken aan een plek, streek of stad. Zo zijn veel mensen verslingerd aan Parijs, die eindeloos mooie stad aan de Seine. De espresso aan de bar, een wijntje aan een van de petite terrastafeltjes of de geur van vers stokbrood.

Nu ben ik toevallig, en ik geloof dat ik niet de enige ben, knap gehecht geraakt aan Berlijn. Qua stedelijk schoon moet Berlijn, of zeg ik nu iets fout, Parijs voor zich dulden. Daarentegen kan Parijs zich niet meten met Berlijn om haar bijzondere actieve sfeer, haar activistische straatbeeld en steeds veranderende alternatieve plekken.

Altijd als de trein Berlijn weer verlaat, denk ik altijd, ach ik kom volgende keer wel mijn achtergelaten koffer ophalen. Altijd een goede reden om snel weer de trein in omgekeerde richting te nemen.

Paul de Bruijn

WONEN

Sinds midden 1980-er jaren is het kopen van een ‘eigen’ woning sterk gestimuleerd. Het maakte onderdeel uit van een veel breder proces dat de markt en niet de overheid de plek was voor regulering van het economische verkeer.

Inmiddels is de jonge generatie, die groot geworden is met die norm, niet meer in staat aan die verwachting te voldoen. Terwijl het huren van woning als ‘financieel onverstandig’ wordt gezien en ‘niet meer van deze tijd’, is de druk op de markt van koopwoningen fors opgevoerd, met prijsexplosies tot gevolg.

De steeds verdere verlaging van de maximum inkomensgrens voor een huurwoning en de heffing van de verhuurdersheffing voor woningbouwverenigingen, hebben de chaos op de woningmarkt verder vergroot.

In onderstaand artikel bespreekt Cody Hochstenbach, postdoctoraal onderzoeker stadsgeografie aan de Universiteit van Amsterdam, de ‘koopmythe’ en de effecten ervan op de kansen op het verwerven van aan betaalbare woning.

BERLIJN*

Een nieuwe buurt in Kreuzberg

Het moest er een keer van komen. Met de grote druk op bebouwbare ruimte lag het Dragonerareal in Kreuzberg stilletjes verstopt achter het Finanzambt Kreuzberg. Maar inmiddels niet meer. Het typische Berlijnse ‘rommelgebied’ met loodsen en ateliers gaat op de schop. Belangstellenden en belanghebbenden zijn nadrukkelijk tot mede-vormgeving uitgenodigd.

Over de toegang tot het ster*artikel leest u in onze toelichting rechtsboven (laptop en tablet) en in het midden van de tekst als u op een smartphone leest.

BERLIJN
Video afspelen

Muzikaal statement

In Berlijn zijn talrijke groepen die fundamenteel nadenken over maatschappelijke vraagstukken. Het hier en daar nog aanwezige decor van verlaten en vervallen panden en locaties biedt voor video-opnamen een perfecte achtergrond.

Deze video van de band Deichkind is een aanklacht tegen de materiële instelling van de samenleving. Sommigen stellen zelfs het te zien als fundamentele kritiek op het kapitalisme.

Deze formatie die in 1997 in Hamburg werd opgericht, heeft voor deze video een bijzondere locatie uitgekozen: de oude DDR-radiostudio’s, vlak naast het ook voormalige Funkhaus aan de Spree in Berlin-Köpenick. Het inmiddels totaal gestripte betonnen skelet waar deze video werd opgenomen, huisveste de jeugdafdeling van de DDR radio.

ARNHEM IN DANS
Video afspelen

Arnhem presenteert zich

Arnhem kent een rijke culturele basis, zeker voor een middelgrote provinciestad. Het Gelders Orkest vindt haar thuisbasis in deze stad, maar ook het top-dansgezelschap Introdans.

In een tweetal video’s laten beide gezelschappen zien en horen waarom zij Arnhem als hun thuis beschouwen.

Boven de video van deel II, hier vindt u the making of.

BERLIJN EXPEDITIES

Op ontdekking in Berlijn

Voor wie Berlijn echt eens op een andere wijze wil zien en ervaren, gaat mee met een van onze expedities.
Voor wie een expeditie wil meemaken dat de stad in al haar belangrijke aspecten laat zien, kiest voor URBAN INTRO (brochure).

Er zijn ook nog andere opties voor een interessante ontdekkingstocht door Berlijn. Ook een geheel op maat gemaakt programma behoort tot de mogelijkheden.
Kijk eens hier voor meer informatie over onze bijzondere expedities.

BERLIJN

Neveneffecten Mietendeckel

We schreven al eerder over de invoering van de Mietendeckel in Berlijn. Letterlijk een wettelijke deksel op de hoogte van de huren. Het is een van de middelen om de steeds maar oplopende huren in grip te krijgen.

Het Duitse Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft laten weten veel moeite met deze maatregel te hebben en deze in strijd te achten met de Duitse Grondwet.
Het ministerie van Horst Seehofer stelt dat Berlijn kompetenzrechtlich gehindert is oftewel niet bevoegd is tot het nemen van zulke maatregelen.

Inmiddels zijn er ook reacties vanuit woningeigenaren. In steeds meer gevallen worden lopende aanvragen voor een huurwoning door de eigenaren afgezegd met de mededeling dat ze door de Mietendeckel de woning liever verkopen dan verhuren.
Het geeft maar aan hoe weerbarstig deze strijd om betaalbare huren is.

De voor woningbouw verantwoordelijke senator Katrin Lompscher (Die Linke) heeft al laten weten dat zij naar de centrale regering gaat om haar Mietendeckel alsnog een wettige basis te verschaffen.

OVER URBAN UPDATE

Urban Updates is onze maandelijkse nieuwsbrief van Urban Inspiration. Met veel aandacht voor opmerkelijke stedelijke ontwikkelingen, burgerinitiatieven en vooral aan actuele ontwikkelingen in Berlijn. Omdat stedelijke ontwikkelingen niet los gezien kunnen worden van culturele en politieke ontwikkelingen, maken we ook regelmatig uitstapjes naar deze onderwerpen.

Urban Updates verschijnt maandelijks behalve in juli en augustus en wordt uitgegeven door Urban Inspiration, specialist in rondleidingen in Berlijn voor stadsprofessionals.

Vanaf dit nieuwe jaar is Urban Update vernieuwd, waardoor u voor het tonen van video’s de nieuwsbrief niet meer hoeft te verlaten.

Laat ons weten wat u vindt van onze Urban Update.

Ik wens u veel leesplezier.

Paul de Bruijn

Onder: Beelden met link naar onze recente artikelen.

BERLIJN
Video afspelen

Revolutie in Berlijn 1918-1919

De 1920-er jaren waren jaren van een culturele opleving, of wellicht uitspattingen. In diezelfde tijd heerste ook grote onrust. De Russische Revolutie maakte ook in Berlijn revolutionaire krachten los.
De armoede, de verloren oorlog. De keizer moest weg. En die ging weg, op 9 november 1918.

In deze (oudere) documentaire van SAT1 wordt duidelijk hoe grimmig die tijd van de 1920-er jaren was. Politieke tegenstellingen werden door gewapende ‘revolutionairen’ op straat uitgevochten. Het was de tijd van de Spartakus Opstand, die bloedig werd neergeslagen door uit de oorlog terugkerende gedesillusioneerde soldaten die zich tot vrijkorpsen omvormden.
In die vrijkorpsen liep zich al iemand warm voor een nog veel groter drama…

MILIEU EN KLIMAAT
Video afspelen

De onvermijdelijke systeemverandering

Maja Göpel is politiek-econoom, expert op het gebied van klimaatbeleid en docent aan de Leuphana Universiteit van Lüneburg (D). Haar belangrijkste taak is de secretaris-generaal van de Duitse Adviesraad voor Wereldwijde Verandering (WBGU). 

Wat dit interview zo bijzonder maakt is dat het geen aaneenrijging van citaten is, maar een grondig gesprek over de fundamenten onder het huidige klimaatdebat.
Het populaire Duitse jongerenkanaal Jung & Naiv sprak bijna 2 uur met haar over de noodzaak voor een totaal ander economisch stelsel alvorens het klimaat ‘gered’ kan worden.

Dit interview is een lange zit (en ook nog in het Duits). Maar het levert zeker nieuwe inzichten op.

MOSKOU
Video afspelen

De grote onbekende

Moskou is de hoofdstad van het ‘kwade rijk’. Want veel positiefs horen we in de westerse media niet over deze inmiddels als westers ogende stad. Een stad ook dat als geen andere in Rusland zich begin 1990-er jaren vol in de ruwste vorm van het kapitalisme stortte. Met een extreme zelfverrijking voor een kleine groep en grote armoede voor de rest.

Inmiddels is onder Putin de ongelijkheid een tandje minder, maar van een welvarende middenklasse is nog allerminst sprake. En Moskovieten die per dag uit een van hun SUV’s kunnen kiezen, zijn evenmin op hun retour. De westerse sancties helpen natuurlijk ook niet echt om de economie te versterken. Toch wordt Moskou gerekend onder de duurste steden in de wereld.

The Guardian vroeg haar lezers naar hun ervaringen met de stad. Hoe prettig is het er? Is het er hip? Hoe ‘gay’ is het leven in Moskou? (Dat bleek overigens nog aardig mee te vallen, artikel).

De inzendingen lezend blijkt de stad toch een herkenbaar westers gezicht te hebben gekregen. Glimmende kantoorgebouwen, rijkelijk gevulde terrassen, hippe bars, een gevarieerd uitgaansleven en natuurlijk veel bezienswaardigheden.
Al met al een stad met dubbel gezicht.

Enfin, lees de ervaringen hier.

WUHAN
Video afspelen

Twee ziekenhuizen in 10 dagen

We wisten al dat Chinezen met vereende krachten en strikte centrale aansturing veel tot stand konden brengen. De 20.000 km hogesnelheidslijnen, de in no-time gebouwde miljoenensteden en lang geleden de bouw van de 6.000 km Chinese Muur deed al het een en ander vermoeden.

De veelbesproken uitbraak van het Corona-virus heeft menigeen weer versteld doen staan van de bouw-explosie die daar het gevolg van was.
In de stad van de uitbraak Wuhan werden zo in amper 2 weken 2 ziekenhuizen gebouwd. Nee, het waren 10 dagen!
De beide ziekenhuizen tellen maar liefst 2.300 bedden en 1.400 (militaire) artsen en verpleegkundigen vinden er hun werkplek.

Zonder oordeel te hebben over China als land, zullen vriend en vijand het er over eens zijn: dit gaat alle voorstellingsvermogen te boven.
Het geeft aan waartoe ‘de wereld’ in staat is. Het zou veel arme landen helpen als zij deze hulp zouden krijgen. Maar dat terzijde.

NOORWEGEN
Video afspelen

Een snelweg langs de fjorden

Wij hebben het maar makkelijk. De Nederlandse bodem mag slap zijn, maar de rivieren zijn ondiep en dus makkelijk te overbruggen.

Maar wat doe je als je een brug wilt over een fjord dat 1.300 meter diep en 3.700 meter breed is?  

De huidige route langs de fjorden is 1.100 km lang en de reis duurt maar liefst 22 uur. Dat vinden de Noren te lang.
Het is hierom dat men het startsein heeft gegeven voor een project dat Zuid- en Noord-Noorwegen sneller moet verbinden. Geschatte kosten €47 miljard. Naar verwachting is de eerste fase gereed in 2026.

In deze video een aantal van de technische uitdagingen die de ingenieurs bij de bouw tegenkomen.
Gaat deze snelweg de romantisch scheepsverbindingen van de Hurtigruten (betekent: ‘snelle route’) vervangen?

BERLIJN

Allesandersplatz

Ooit werden hier gegevens over de samenleving verzameld en geanalyseerd. Het Haus der Statistik, was het CBS van de DDR. Na jarenlange leegstand een een publieke actie, heeft het Bezirk Mitte besloten tot aankoop van dit 50.000 m2 metende complex, op steenworp afstand van het Alexanderplatz.

In bovenstaande video een schets van de huidige ontwikkelingen in en rond het pand.
De huidige initiatiefnemers weten wat ze met dit complex willen:

‘Het ‘Haus der Statistik’ zal worden herontwikkeld als een plek voor functies zoals cultuur, onderwijs, sociale activiteit en wonen. Het project moet een model worden waar nieuwe vormen van samenwerking en brede betrokkenheid van de stedelijke gemeenschap is gegarandeerd.’

STER*ARTIKEL

Een nieuwe toegang

Het openen van onze Ster*artikelen is vanaf nu mogelijk zonder gebruik van een paswoord. Toch kunt u alleen als abonnee deze artikelen lezen.

U opent alle Ster*artikelen eenvoudig door op de link te klikken in de email die u maandelijks in uw mailbox ontvangt. U krijgt dan direct alle Ster*artikelen te zien en kunt ze via een automatisch geplaatst cookie in uw browser direct lezen. Zolang het cookie in uw browser blijft, blijven alle Ster*artikelen bereikbaar.

Als u de cookies in uw browser periodiek verwijdert, verdwijnt ook het cookie waarmee u de Ster*artikelen kunt lezen.
U kunt dan vanuit de laatste email de daar aangegeven persoonlijke link weer activeren, waardoor de toegang tot de artikelen weer wordt hersteld.

Indien u uw abonnement op Urban Update opzegt, vervalt automatisch ook de toegang tot de Ster*artikelen.

UW OPINIE
Het drukke station van Tokyo-Shimbasi.

Uw mening over mega-steden

Annemarie Penn-Te Strake, burgemeester van Maastricht, pleitte in 2017 voor een zogenaamde ‘Tri-State-City. Hieronder verstaat zij een ‘driestaatsstad’, oftewel een superregio met een economische kracht die vergelijkbaar is met Tokyo Metropolis, Greater London en Los Angeles County.

Drie stellingen naar aanleiding van haar pleidooi:

1. Urbanisatie is een wereldwijde trend;

2. Mega-steden zijn motoren van de economie.

3. Mega-steden bevorderen de leefbaarheid.

Een link naar het artikel staat in de enquête.

BIG DATA

Wanneer is een city smart?

‘Waarom is het niet eng als jij weet wanneer de bus komt, maar wel eng als de busmaatschappij weet dat jij ergens op de bus staat te wachten?’
Zo begint The Guardian haar kritische beschouwing van concepten als smart cities, big data.

Wij zijn gewend geraakt aan het idee dat een smart city vooral betekent dat de mens met zijn eigen smartphone data verzamelt die naar onbekende derden gaan om ons gedrag te beïnvloeden of te voorspellen. In ruil daarvoor krijgen we een stukje van die data terug.

Zou het niet eerlijker zijn als de verzamelde data van het publiek blijft en ten dienste van het individu wordt verzameld en verwerkt?
Zou de mens niet het uiteindelijk doel van iets als een smart city moeten zijn, in plaats van een middel om verdienmodel te zijn van een commercieel bedrijf dan wel subject in een allesomvattende overheidscontrole?

ENERGIE
Video afspelen

Vervangt waterstof aardgas?

We weten dat we van de fossiele brandstoffen af moeten. Maar verder is de energietransitie een grote zoektocht naar alternatieven voor onze fossiele brandstoffen bruinkool, kolen, olie en aardgas (in volgorde van schadelijkheid). Terwijl Nederland van het aardgas af wil, wordt in Duitsland de overgang naar aardgas met een premie van €750 per woning gestimuleerd.

Een reeks aan initiatieven per woning, straat of buurt ontstaat om van het aardgas af te komen. Nieuwe wijken zijn inmiddels ‘aardgasloos’. Dat laatste kan een belemmering zijn als waterstof een serieuze vervanging gaat worden. Immers waterstof heeft leidingen nodig, en die zijn er niet meer in de nieuwste wijken.

In bovenstaande video een uitleg over het H21-project in Noord-Engeland waar zes grotere steden overgaan op Noors waterstof.
In onderstaand artikel een uitleg van de betekenis van waterstof voor onze toekomstige energievoorziening.

GRONINGEN

De Coöperatieve Wijkraad in de Oosterparkwijk in Groningen-stad is bedoeld om inwoners meer grip te laten krijgen op wat er wel en niet in hun buurt gebeurt.

Een kleine vier jaar geleden ontstond het idee voor het inzetten van deze vorm van directe democratie bij D66-raadslid Wieke Paulusma en socioloog Liesbeth van de Wetering. 

Hoe geef je bewoners controle zonder de huidige bestuurslagen buiten spel te zetten? En hoe zorg je voor vertrouwen in en draagvlak voor zo’n raad?
Dit en meer komt in deze aflevering van de Respons podcast aan bod.

THE GUARDIAN
Video afspelen

Einde aan City section

Ruim 6 jaar had The Guardian een eigen krantensectie geheel gewijd aan allerlei ontwikkelingen in de steden, waar ook in de wereld. De uitgebreide en grondige reportages konden worden gemaakt door financiële ondersteuning van de Rockefeller Foundation. Maar de krant stopt met deze sectie.

In een lange verklaring die The Guardian geeft voor het stoppen, wordt met wat omhaal van woorden aangegeven dat de financier Rockefeller Foundation het voor gezien houdt: ‘Now, however, it’s time for a change. After many years of renewed generosity from the Rockefeller Foundation, whose arms-length support meant that we retained full editorial independence in every way, Cities is closing its doors.’

Het is een groot verlies voor journalisme over stedelijke ontwikkeling, een terrein dat door de staande journalistiek veelal aan de aandacht ontsnapt.

Daarom een paar opmerkelijke artikelen uit de omvangrijke serie van de Cities section van The Guardian.
Oliver Wainwright pleit voor het nooit meer slopen van een gebouw’.
In een artikel uit 2018 vraagt The Guardian zich af of we rekening moeten houden met steden met meer dan 100 miljoen inwoners.
De tamelijk arme stad Duisburg hoopt op nog meer dan 30 Chinese treinen per week en wil daarmee Xi Jinping’s gateway naar Europa te worden. Of lees deze uitleg over de Belt and Road Initiative.
Enfin, doet u zelf nog een duik in deze oneindige reeks artikelen, nu het nog kan.

NIJMEGEN
Bron foto: HUNC

Een 'vliegend' tapijt.

Een interventie in de stad, heet het in termen van de pop-up makers. Een groep van architecten en ontwerpers leggen wereldwijd zogenaamde ‘vliegende tapijten‘. Het tapijt is gemaakt van kunstgras.

Na de premiere in Amsterdam, bij de Westergasfabriek, heeft nu ook Nijmegen haar ‘vliegende tapijt‘. Nee, vliegen doet het tapijt niet. Het maakt een plek wel kleurrijker en nodigt uit om er activiteiten op te organiseren.

Mijn eerste kennismaking met het tapijt was in Nijmegen. Eerlijk gezegd had ik eerder de neiging om er niet op te gaan lopen en zag dat ook anderen niet deden.
Soms kan een ontwerp van een plek ook te mooi zijn om gebruikt te worden.

Wie het tapijt in Nijmegen wil bekijken moet even naar het pleintje bij de Mariënburg, tegenover café Faber.

UTRECHT
Video afspelen

Hof van Cartesius

Hoe ziet de ideale stad eruit? Hoe leven mensen daar met elkaar? Hoe verhouden zij zich tot hun omgeving? Steeds meer mensen experimenteren met nieuwe samenleefvormen. Zo ook in Utrecht bij het Hof van Cartesius.

Op een plek ten westen van Utrecht in het Werkspoorkwartier (kaart) heeft een groep een eigen kleine werkgemeenschap gebouwd. Circulair en werkend met gebruikte (bouw-) materialen. Voor de organisatie is de coöperatie als vorm gekozen. De huurders zijn daarmee ook bepalers van de inrichting van het project.

Het Hof van Cartesius huisvest zo’n 30 (creatieve) ondernemers die samen werken aan een duurzame werk- en activiteitenplek.
Langs het spoort Utrecht – Amsterdam is nog ruimte voor uitbreiding. Het initiatief kan dus nog verder groeien

SAMEN BOUWEN
(Bron foto: hetkanwel.nl)

Wonen in eigen wijk

Het is geen eenvoudige opgave om samen met andere gelijkgestemden een eigen appartementen-complex te (laten) bouwen. Een lange adem, veel afstemming met de mede-bouwers en geduld.
Maar als het dan lukt woon je precies zoals je wilt, in de omgeving die je zelf mede vorm hebt gegeven.

Zo is onlangs in Amsterdam het Wij_Land project van start gegaan. Reeds elders woonachtig in Amsterdam vindt een van de initiatiefnemers dat wonen tussen expats niet haar voorkeur heeft. Het werkt vervreemdend. Daarom de zoektocht naar een meer hechte gemeenschap waar mensen elkaar kennen en waar nodig steunen.

BERLIJN
Autowerende paaltjes in Kreuzberg

Paaltjes weren autoverkeer

Diagonalsperren worden ze genoemd, paaltjes die autoverkeer het rijden door de wijk moeten ontmoedigen. Twee varianten kennen we ook wel uit Nederland: de paaltjes die parkeren op de stoep moeten verhinderen, de zogenaamde Amsterdammertjes (zie foto boven uit Berlijn)
Ook de paaltjes die een hele straat of fietspad voor auto’s afschermen zijn ook bekend.

Maar Diagonalsperren zijn een typisch Berlijnse variant. Ze blokkeren niet de stoep, ook niet een hele doorgang, maar dwingen de automobilist zigzaggende door de wijk te laveren. De paaltjes staan namelijk diagonaal over een kruispunt. Daarmee is doorrijden wel mogelijk, maar alleen rechts- of linksaf.
In Kreuzberg staan ze al enige jaren. Maar nu willen de bewoners van wijken in Pankow ook een aantal kruispunten voorzien van Diagonalsperren.

Noot: De foto in het artikel laat overigens geen voorbeeld zien van een Diagonalsperre.

BERLIJN
Karl-Marx-Allee in Friedrichshain

Gras of parkeerplaatsen?

De Berlijnse senator voor verkeer Regine Günther (Grüne) had buiten de waard gerekend. Ze moest toch met de bewoners in gesprek. Haar plannen voor de ombouw monumentale Karl-Marx-Allee zijn verkeerd gevallen bij de bewoners.

De ‘groene’ senator wil de beroemde laan op de UNESCO werelderfgoedlijst hebben. En daarvoor moet de laan haar majestueuze uitstraling behouden. De bewoners hebben daar minder mee, die willen hun auto kunnen parkeren. Dus de groene middenberm moet volgens hen plaatsmaken voor parkeerhavens. Dan maar geen groen.

Afgelopen maandagavond 10 februari was de door bewoners afgedwongen ‘inspraak-avond’. Het liep echter uit op monologen van de verantwoordelijke senatoren. De maar liefst 500 toegestroomde bewoners kregen van de drie senatoren hetzelfde verhaal: de strook is en blijft groen.
Of hiermee het laatste woord gezegd is, is met de kritische bewoners van Berlijn niet te verwachten. De werkzaamheden moeten echter binnenkort beginnen.

ENERGIE

Van het aardgas af

Enkelen zeiden het al langer, maar er werd geen acht op hen geslagen, overtuigd als ‘iedereen’ was dat het de juiste weg is: van het aardgas af. Maar de kritiek op deze keuze wordt niet alleen luider, maar ook fundamenteler.

In België staan borden langs de weg ‘Het aardgas komt eraan’. In Kleve krijg je €750 aansluitsubsidie als je overgaat op aardgas. En noord-Engeland handhaaft men het aardgasnet om gereed te maken voor waterstof, op weg naar synthetisch aardgas.

Nederland schrijft haar miljarden kostende gasnet af en verstookt haar bossen en die van andere landen.

Een historische dwaling aldus David Smeulders hoogleraar energiesystemen van de TU Eindhoven. En hij is niet de enige.

Smeulders: ,,Ik heb een paar keer aan tafel gezeten. Er werd niet gediscussieerd over de vraag of gas nog een optie was. Er werd gezegd: zo gaan we het doen. Dan haak je als wetenschapper af. Complete woonwijken worden nu opgezadeld met een gigantisch dure operatie, terwijl de klimaatwinst die we boeken zeer beperkt is.

BERLIJN

Minder 'lawaai' in Mauerpark

Het is druk in het Mauerpark. Niet alleen door het enorme aantal bezoekers, maar zeker ook door het grote aantal muzikanten. Om zichzelf hoorbaar te horen ten opzichte van de ‘concurrenten’ gaat de volumeknop van de meegebrachte versterker steeds verder open.

Dat moet afgelopen zijn, zo oordeelde het Bezirk. Zoals voorspeld zullen de klachten vooral komen van de bewoners van de nieuw gebouwde omliggende appartementen. 
Er komt nu een heus ‘mobiel geluidsscherm’ van 3,6 meter hoogte. Dat moet het geluid letterlijk binnen de grenzen houden.
Maar hoe dat gaat met zo’n rollend scherm, zal de praktijk deze zomer uitwijzen.

VERKEER

Pedestrians and self-driving cars

Pedestrians are inherent and the most vulnerable part of the traffic. Autonomous vehicles, the technology believed to be the future of transportation, is being developed to significantly increase people’s safety and comfort on the road. However, technologies as complex as driverless cars usually hide a number of issues related to ethics and feasibility, which make some experts doubtful about the technological innovation and casual people fearful about their safety or freedom.

This Master’s dissertation explores the future of pedestrians living among self-driving cars and suggests a way to maintain their safety. It tries to link both service design and speculative design approaches to create a convincing future service scenario. The developed service concept is a new operating system feature – pedestrian mode – which enables connection between personal devices, autonomous vehicles, and pedestrian crossings. It increases pedestrian visibility to maximum, helps to smoothen the traffic flow and makes pedestrian behaviours predictable. This report aims to provoke discussion and thoughts about preferable futures for pedestrians in the age of driverless vehicles.

OP DE VALREEP

 

Er is te veel interessant en relevant nieuws over urbane ontwikkelingen. Maar er zit een grens aan de lengte van ons email-magazine. 
Daarom in deze rubriek toch een paar onderwerpen die geen plek meer vonden in Urban Update.

RECENTE ARTIKELEN