Exit social media

Dit jaar is het 10 jaar geleden dat Urban Inspiration met haar voorgangers zich meldde op Twitter en Facebook. Maar dit is ook het laatste jaar: we stoppen ermee.

De bewondering is uitgewerkt

Social media zijn als onderdeel van internet niet meer weg te denken. Althans zo dachten we tot voor kort. De kanalen als Twitter, Facebook en Instagram verbinden vele honderden miljoenen mensen met elkaar. Althans zo dachten we tot voor kort.

Inmiddels weten we beter. Op social media wordt een verbeten strijd gevoerd over waar of onwaar, over juist of onjuist, over links of rechts. Deze media zijn marktplaats geworden, uitlaatklep voor elke ongezouten mening. En die vrijheid is ook haar kracht.

Greep op social media

In de afgelopen jaren zijn 670.000 Nederlandse Facebook-accounts opgeheven en velen zijn alleen nog passief aanwezig op social media. En de tendens lijkt door te gaan. Social media hebben hun onschuld verloren. Bedrijven hebben hun invloed op de kanalen om commerciële redenen vergroot. Overheden hebben hun greep op social media opgevoerd. Met ‘nepnieuws’ als argument worden steeds meer tweets en Facebookposts offline gehaald.
In onderstaand voorbeeld zijn kort achter elkaar maar liefst 6 Nederlandse Tweets afgeschermd. De censuur doet grondiger dan ooit haar werk.

Aan de andere kant zijn social media geliefde kanalen voor het verspreiden van feiten en meningen, en in alle gradaties van juistheid. Je kunt stellen dat er sprake is van manipuleren en censureren.

Urban Inspiration heeft drie actieve Twitterkanalen: Urban Inspiration (hoofdkanaal), Urban Berlin | Stadtgeist (over Berlijn) en het recent heropende kanaal van De Stadmakers.

Het effect is minimaal

Over het effect van social media zijn de meningen verdeeld. Dat kan per situatie anders zijn. Voor Urban Inspiration blijkt uit onderstaande statistieken dat onze website via zoekopdrachten in Google bijna 10 maal zo vaak gevonden wordt als via Twitter, terwijl Twitter toch actief wordt ingezet.

Bij Google is sprake van organische zoekopdrachten. We adverteren niet.

Het kan zonder

Ondertussen stijgt het bezoek aan urbaninspiration.nl gestaag, ook als onze inzet op Twitter terugloopt.

Was aanvankelijk de onderlinge conversatie de grote aantrekkingskracht van social media, nu voel je de berusting en het afnemende gebruik. De tijdsinvestering lijkt niet meer op te wegen tegen de opbrengsten.

Daarom stoppen we met de drie accounts: per 1 september as. Urban Berlin, per 1 november De Stadmakers en 31 december met het hoofdaccount Urban Inspiration. Op 31 december 2017 stopten we al met Facebook.

Nieuwsbrief

We verzenden al weer ruim een jaar onze Urban Update. Het aantal abonnees blijft maar groeien en ook de waardering voor de inhoud. Bovendien kunt u eenvoudig op onze nieuwsbrief reageren, met één druk op de knop.
Wilt u ook op de hoogte blijven, schrijf dan nu in. Op onze contactpagina staan nog andere manieren om contact te houden.

We houden hoe dan ook contact, ook zonder Twitter en Facebook.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*