Dwars door Japan

Een persoonlijk verslag van een kennismakingsreis door Japan

Japan herontdekken

Japan staat bij veel Nederlanders niet hoog op het verlanglijstje om te bezoeken. In 2005 raadde het AD in een uitgebreid artikel een bezoek aan Tokio buiten groepsverband zelfs af. De stad zou te groot, te onoverzichtelijk en moeilijk te doorgronden zijn.

In mijn reis naar Tokio in 2005 was daarmee niets te veel gezegd. De omvang van de stad is 10 maal Berlijn, toch ook geen provinciestadje. Waar Berlijn door haar ruime opzet niet benauwd aandoet, is de beleving van Tokio intenser door de zeer intensieve bebouwing. Hoogbouw is de regel, maar de gemiddelde bouwhoogte ligt zeker lager dan in Amerikaanse steden zoals New York.

Toch is de stad een toonbeeld van orde en sociale rust. De criminaliteit is bijzonder laag en van krioelende mensenmassa’s is geen sprake. Op de beroemde kruislings lopende zebrapaden waar de mensen elkaar in het midden ontmoeten, is het elkaar niet aanstoten tot kunst verheven. Je weg vinden in deze stad is niet eenvoudig. Straatnamen in Tokio zijn schaars. Wie bedenkt ook unieke straatnamen voor een stad 40 maal Amsterdam?

Tijdens mijn vorige reis naar Tokio in 2005 was een Europees uiterlijk in de metro en op straat een tamelijke uitzondering. Omdat in het drukke Tokio privacy en respect voor elkaars fysieke ruimte waar mogelijk wordt gerespecteerd, werd ik toen niet als exoot aangestaard. De meesten keken recht voor zich uit, staarden op hun smartphone (Japan was toen nog koploper) of lazen een boek.

In 2005 was ‘even geld pinnen’ met een Europese bankpas uitgesloten. Alleen een flinke bundel contanten hielp mij om de dag door te komen. Mijn mobiele telefoon model 2005 bleef morsdood in Japan. Toen waren de frequenties nog niet op elkaar afgestemd. Dat is nu anders, al is het gebruik van mobiel internet met de eigen SIM-kaart nog een financieel avontuur.

De reis liet een onuitwisbare indruk na van een land dat zich niet helemaal bloot geeft. Waar de taal een onneembare barrière is. De gebruiken en omgangsvormen complex zijn. Maar ook waar je als toerist altijd kunt rekenen op grote vriendelijkheid en behulpzaamheid. Al moet iemand een kwartier met je meelopen om je naar het dichtstbijzijnde metrostation te brengen. En dan met een buiging afscheid van je nemen.

Komende weken is het tijd voor een hernieuwde kennismaking, één jaar voor de Olympische Spelen.

Voor Tokyo City Hall 2005

In de eerste weken van september ga ik opnieuw naar dit fascinerende land. Inmiddels ken ik ook anderen die Japan bezocht hebben, anders dan in 2005. In de aanloop naar de Olympische Spelen 2020, volgend jaar, stelt het land zich meer open. De tsunami die de kerncentrale in Fukushima vernielde heeft Japan ook in het wereldnieuws gerukt.

De reis gaat van Tokio naar Sapporo op het noordelijke eiland Hokkaido om vervolgens af te dalen naar Hiroshima in het zuiden van Japan. De reis van Tokio naar Hokkaido is geheel georganiseerd door de Japanse Posterijen. Dat mag opvallend heten, een postbedrijf dat reizen organiseert. Dat doet zij sinds kort en op bijzondere wijze. Het contact met dit enorme bedrijf is persoonlijk. Alle contact (via e-mail) verloopt steeds met dezelfde persoon. De route van de reis ligt in principe vast. De reis kent een vijfdaagse, zevendaagse en een tiendaagse variant. Ik koos voor de laatste.

Japan Post boekt alle hotels en zorgt voor de nodige abonnementen op de treinen waaronder de Shinkansen. Een nauwkeurig uitgewerkt reisschema met de treintijden maakt veel uitzoekwerk ter plaatse overbodig. In elke bestemming is een postkantoor dat bij vragen of problemen assistentie verleent. Wel moet de reiziger op die postkantoren er rekening mee houden dat de communicatie via vertaalmachines verloopt. Beheersing van de Engelse taal is in Japan nog minimaal. Een WiFi-Connector wordt gratis meegeleverd om onderweg de kostbare roaming te vermijden. De meeste hotels hebben ook WiFi.

Het deel van de reis dat door Japan Post is georganiseerd verloopt in grote lijnen van Tokio, via Nikko, Aizu, Sendai, Hakodate en Sapporo. Op deze website staat de hele reis beschreven. De reis is op eigen gelegenheid en dus niet in groepsverband.

De reis door Japan gaat geheel met openbaar vervoer. Alle soorten rollend vervoer is in de reis inbegrepen: metro, bus, lokale treinen, lange afstandstreinen en de diverse hogesnelheidstreinen als de Shinkansen.

Via deze website zal ik periodiek verslag doen van mijn reis. Voor zover beschikbaarheid van internet dat toelaat. Volgers op Telegram, LinkedIn en de nieuwsbrief hebben via een paswoord exclusief toegang tot de verslagen. In deze media zal het paswoord bekend worden gemaakt.

Inschrijven op de nieuwsbrief kan hier.

Meer foto’s van diverse steden en gebieden op ons EyeEm-account.