De nieuwsbrief is terug!

De hergeboorte van de aloude nieuwsbrief

‘De nieuwsbrief is terug’, koppen diverse websites.

Was hij dan weg? Jazeker!

Dat hij even was verdwenen had drie hoofdoorzaken.

De nieuwsbrief heeft ten eerste (terecht) een slechte naam gekregen omdat de meeste niet verder kwamen dan een opsomming van nieuwe opdrachten en de geweldige prestaties van de afzender. 

Tweede oorzaak was de opkomst van de social media. Vanaf zeg 2008 leken zij de Grote Belofte te worden. Inmiddels een decennium verder weten we beter. Het zogenaamde ‘bereik’ is niet gelijk aan je aantal volgers. Bij Facebook mag je blij zijn als 10% van je volgers je berichten te zien krijgt, mits ze online zijn wanneer de post wordt geplaatst. In Nederland zijn de afgelopen jaren al 675.000 Facebook-accounts opgezegd en een veelvoud is in comateuze slaap gevallen. In 2017 stopte ik met Facebook en haar dochters WhatsApp en Instagram. We kennen Facebook Mark (I’ll fix your privacy) inmiddels als een leugenachtig baasje van een profijtelijke inlichtingendienst.

Een derde oorzaak was dat tot enkele jaren geleden nieuwsbrieven ongevraagd in je mailbox werden gemikt. En zag er dan maar weer van af te komen. Nergens een afmeldknop. Dat is nu heel anders: je moet jezelf aanmelden en je kunt je al met een knipoog naar je toetsenbord afmelden.

Gisteren heb ik na 10 jaar ook afscheid genomen van mijn 4.400 ‘volgers’ op Twitter (3 accounts). Naast mooie complimenten over de relevantie van mijn berichten, gaven diverse mensen aan dat mijn besluit hen tot nadenken stemde. En gelukkig stapten een aantal over op mijn nieuwsbrief Urban Updates. Van 90% van het indrukwekkende getal van 4.400 heb ik nooit iets vernomen. Immers wie zit de hele dag op zijn Twitter-account te turen? Van de 4.400 volgers zwaaiden amper 20 terug.

Mijn timeline werd daarnaast steeds meer algoritmisch gemanipuleerd. Door bedrijven en opmerkelijke privé-personen. Ineens werd ik elk uur geconfronteerd met mensen (die ik niet volgde) die op sterven na dood waren. Het leed droop van mijn scherm af. Want leed scoort, weet Twitter. Sinds deze algoritmes hun werk doen is de winstgevendheid van Twitter na lange tijd weer gestegen. Maar vanaf gisteren dan zonder mijn inspanningen.

En mede daardoor lijkt de nieuwsbrief weer helemaal in opkomst.

Zoals Frankwatching nu ook zegt is een goede nieuwsbrief een gecureerd nieuwsbulletin, die lees je uit, zonder manipulerende algoritmen, spamt je niet met notifications en blijft je niet achtervolgen in de vorm van advertenties of banners. De nieuwsbrief verzamelt relevante, prikkelende content, deelt inspiratie, lokt nieuwe perspectieven uit en wil lezers soms activeren.

Bedrijven zoals de New York Times, maar ook Europese kranten, steken inmiddels miljoenen in deze vorm van nieuwsbrief. Sommige hebben 70 soorten in de aanbieding en miljoenen abonnees. Bij kleine ondernemers zie ik nog teveel ‘wat wij de afgelopen maand aan opdrachten wisten binnen te hengelen’.

Bij mij is de nieuwsbrief nooit weggeweest. Wel is hij regelmatig van opzet veranderd tot het mini-magazine over urbane ontwikkelingen en Berlijn dat hij nu is.

Ik durf te zeggen dat de Urban Update van Urban Inspiration een nieuwsbrief is waar met de grootste zorgvuldigheid aan wordt gewerkt. Echt relevant nieuws binnen de aangeven onderwerpen.

Anders kijk en oordeel zelf maar. En abonneer je hier: Urban Update.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*