Bye Twitterfriends

Waarom na 10 jaar een einde komt aan mijn Twitter-activiteiten.

Een einde aan 10 jaar Twitter

Natuurlijk is het lang wikken en wegen geweest na 10 jaar met meerdere accounts actief te zijn geweest op Twitter. Terwijl Facebook van het ene schandaal in het andere rolde, lijkt Twitter een oase van oprechtheid en vrij van privacy-issues. Maar wellicht is dat te mooi om waar te zijn.

140 tekens

Het begon voor mij in 2009, het jaar dat mijn bedrijf een nieuwe start moest maken. Je hoorde toen steeds meer over social media, dus maar een account aangemaakt. Ik pakte het meteen ‘groots’ aan: Twitter en Facebook gingen in één moeite door.
Voor iemand die van communiceren houdt, waren deze media een speeltuin. Direct met je eigen achterban kunnen communiceren, kleine tekstjes (140 tekens) dat wel. Maar ach, je leert tot de micro-kern te komen.
Het werd ook steeds mooier, je kon er alles aanhangen, foto’s, video’s. De term delen deed in de communicatie haar entree. Je bracht geen informatie meer over, maar je deelde informatie.

En van het een kwam het ander: WhatsApp en Instagram. Wat een feest voor een communicatieman. Bij nader inzien is de term communicatie is te royaal voor die tekstuele scheetjes. Praatjes en plaatjes, veel meer was het niet. In het begin.

Propaganda

In de loop van de jaren bleken de social media ook goed bruikbaar als publicitair middel, commercieel en politiek. In 2011 was ik in de ban van de kracht van Twitter en Facebook bij de Arabische Lente. Ik was boos op Vodafone die in opdracht van de Egyptische machthebbers het mobiele telefoonnet uit de lucht haalde.
Maar 2011 markeerde ook de overgang naar een nieuwe fase van sociale media. De kanalen werden steeds professioneler ingezet, het werden steeds meer zenders van commerciële boodschappen. Voor zelfstandige ondernemers met een klein of geen reclame-budget een uitkomst. Maar de vervuilende communicatie was begonnen.

Trollen

Er kwamen advertenties bij de social media, eerst nog in de kantlijn, later in your face, namelijk in je timeline. De timeline was niet alleen meer voor je vrienden en connecties, de grote bedrijven begonnen zich onstuitbaar aan je op te dringen. Maar alles went.

De politieke inzet werd steeds heftiger. Er kwamen trollen, van die nep-accounts die in opdracht van een persoon of organisatie propaganda bedrijven. Of geraffineerder, zich in debatjes mengen. Het werd al snel aan ‘de Russen’ toegeschreven, daarmee uitsluitend dat de masters of social media, de Amerikanen zelf, zoiets ooit zouden doen.
Obama was de eerste president die sociale media maximaal inzette voor zijn verkiezingspropaganda. Hij werd ervoor geprezen. Toen zijn opvolger het deed was het misbruik van deze media.

Privacy

Facebook kwam keer op keer in de problemen als het ging om privacy. Mark Zuckerberg heeft weinig op met de privacy van de gebruikers van zijn digitale smoelenboek. Wie gratis online wil zijn, betaalt nu eenmaal met zijn privacy, zo stelde hij meerdere malen.
Met het schandaal van Cambridge Analytica was voor mij de grens bereikt. Voor de zoveelste keer had dit bedrijf haar belofte gebroken to fix privacy. Ik had al eerder van WhatsApp afscheid genomen toen het aan Facebook werd gekoppeld. Iets wat ik al eerder had gevreesd. Ook dumpte ik Instagram en 2 jaar geleden liet ik heel Facebook varen, persoonlijk en zakelijk.

Afscheid

En dan per 1 augustus 2019 afscheid van Twitter, en wel met alle actuele 3 accounts: Urban Inspiration, De Stadmakers en Urban Berlin.
Ik schreef hier al eerder over het waarom.
Niet alleen is de magie na 10 jaar uitgewerkt, ook de gemeten effectiviteit.
Daarnaast ben ik de hersenloze discussies zat die via retweets steeds weer mijn timeline insluipen. Tweets die steeds weer dezelfde standpunten in je gezicht smijten. Het leidt af, het kost energie en is tamelijk zinloos.

Ik wil me nu gaan focussen op een aantal zaken. Berlijn blijft daar een van, de rondleidingen, het bijblijven met deze fascinerende stad, die in het Europa van morgen weer een hoofdrol gaat spelen, hopelijk alleen positief.
Het schrijven van mijn boek is ook zo’n project, dat nu eens zonder afleidingen vaart moet maken.

De communicatie gaat nu in de slow stand met de maandelijkse nieuwsbrief. Een manier van communiceren die tijd laat om na te denken, geen tekstuele scheetjes, maar intro’s naar betekenisvolle informatie. Heerlijk om te maken en het aantal abonnees blijft maar groeien.

Hier (op Twitter) neem ik dus afscheid. Afscheid van bijna 4.300 online relaties. Met een aantal heb ik bijzonder leuke contacten gehad, heb ik van geleerd, werd erdoor geïnspireerd, contacten die ook in het echte leven worden voortgezet.
Het was 10 jaar lang een enorme leuke ervaring. Maar het is tijd voor een nieuwe fase.

Dank

Dank alle ‘volgers’ voor de reacties en het lezen van mijn digitale oprispingen. Ik hoop langs andere weg met velen nog contact te houden. Er zijn daarvoor nog diverse opties.
Ik sluit de Twitter-accounts niet. Want sommigen mensen wil ik blijven volgen. In stilte, zullen we maar zeggen. En mij aanspreken via deze kanalen blijft gewoon mogelijk, ik zal dan zeker reageren.
Maar de urbane zenders zwijgen…

Paul

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*